BERSIH 4.0 cadangan.

Kita tidak tahu sejauh mana sequel kepada Bersih 3 akan diadakan, sudah tentu dengan nama Bersih 4.0 . Berikut adalah cadangan untuk Ambiga pertimbangkan. Di sini tidak dicadangkan apa-apa isu, sebab isu tidak penting, kerana yang penting adalah kepimpinan dan peserta demonstrasi serta kawalan keselamatan yang mampu disediakan.

Cadangan 1
hari pertama: hanya untuk orang Melayu, dikawal polis
hari kedua: hanya untuk orang China, dikawal polis
hari ketiga: hanya untuk orang India, dikawal polis

Cadangan 2.
hari pertama: Anwar dan PKR sahaja
hari kedua: Lim Kit Siang dan DAP sahaja
hari ketiga: Nik Aziz dan PAS sahaja

Cadangan 3
hari pertama: Anwar dan Hindraf
hari kedua: Ambiga dan Majlis Peguam
hari ketiga: Nik Aziz dan Persatuan Pesara Polis

Cadangan 4


hari pertama dan hanya 1 hari: Anwar dan rakyat.

Berikan Anwar microfon dan sistem suara yang kuat, boleh dengar seluruh KL.  Jangan kacau Anwar bercakap, dan kira berapa kali dia nak sebut Hitler, Stalin, Musolini, Chin Peng, Mau Tze Tung, Mahatma Ghandi, Mandella. Kira juga berapa kali dia akan sebut "anjing". Pastikan Anwar tidak lari, biar dia lebih selesa arahkan undur atau rempuh, polis boleh kawal untuk kendur, gasak atau mara. Kalau Anwar tercedera, jangan biarkan dia lari. Boleh ikat tangan Anwar di tiang lampu jalan.  Bila keadaan jadi makin kelam kabut, tinggalkan Anwar untuk urus diri sendiri. Sebarang tuduhan tentang police brutality tentunya lebih tepat.  Kamera boleh dipasang di setiap bangunan tinggi untuk dapat gambaran 360 darjah. Semua orang boleh lihat apa akan jadi pada Anwar saat demi saat, sehingga waktu dia jerit draconian rule, police brutality, anjing dan sebagainya. Kerana dia selalu sebut polis itu anjing kerajaan, rakyat mahu lihat anjing mana akan terkam dulu, atau yang gigit nanti adalah tikus2 dari Kampung Padang Lalang,  atau burung gagak hitam dari Ijok atau Rasah, atau biawak lidah bercabang dari Baling, atau musuh Mat Sabu dari Bukit Kepung. Akhirnya kita benarkan Rahim Thamby Chik mengelap peluh di dahi Anwar.

Tentu Anwar dapat mileage dari kecederaan dalam demonstrasi. Rakyat Malaysia menanti-nanti kehadiran pejuang yang sanggup berhadapan dengan sebarang kemungkinan, berani, benar-benar Jantan! Kita mahu dia sendiri buktikan bahawa polis itu anjing............... dijalanraya, tempat natural brother Anwar!

No comments:

Post a Comment