nasihat seorang gadis untuk Mustafa Ali




Setiap kali kita buat maksiat dan dosa, kita bersembunyi dari manusia. Kita risau dosa dilihat manusia. Kita segan jika dilihat manusia. Tetapi adakah kita tidak malu pada Pencipta kita, ALLAH SWT yang sentiasa mengawasi & Maha Mengetahui tentang hambaNya?

Sebab tu fenomena seperti :

1- Bergayut dalam selimut dengan pakwe/makwe.
2- Dating di tempat yang susah dikesan.
3- Letak nama lain bila SMS dengan lelaki/perempuan yang kita intim berhubung.

Ini untuk orang couple. Dan macam-macam lagi contoh yang boleh dibawa.




Kalau takut pada manusia, kenapa tidak takut kenapa ALLAH?

Rasa ALLAH tak nampak?

Walaupun kita tidak melihat ALLAH, tetapi ingatlah Dia melihat kita. Setiap tingkah perbuatan kita dilihat dan dihitung Dia.

Jangan rasa seronok bercinta dengan manusia dan dapat berselindung dengan orang lain. Percayalah, aib itu jika mahu dibuka ALLAH, sekejap cuma terbuka dan terdedah. Kalau bukan di dunia, di akhirat nanti, itu pasti.







Saya juga agak bosan dengan gejala cinta Islamik yang dibawa oleh ramai orang sekarang. Bertaqdim. Bertunang. Apa saja istilah yang digunakan, semua itu sama sekali tidak menghalalkan hubungan lelaki dan perempuan. Cuma ikatan perkahwinan saja yang menghalalkannya.

Percaayalah, semakin rosak dunia ini dengan orang-orang alim yang mengaku sebagai DAI'E, tetapi dalam diam, mereka berterusan melakukan dosa-dosa kecil. Alasannya? Couple Islamik.

Benarlah manusia itu tidak pernah lepas dari dosa. Begitu juga saya, pendosa yang mengaku DAI'E. Tetapi berusahalah untuk mengelak dari dosa-dosa tersebut.


Sedaya upada mungkin berusaha untuk menjauhi serta mujahadah dengan kuat.

Kau kata kau mujahadah, tapi siang malam kau tengok gambar dia dalam FB.  

Kau kata kau mujahadah, tapi siang malam kau fikir modal nak sms dia

Kau kata kau mujahadah, tapi siang malam kau spend masa fikir angan-angan dengan dia


Kau kata kau mujahadah, bila sedikit tergugat, kau terus tergoda dan cair.

Kau kata kau mujahadah, berapa banyak kali kau tadah doa dari ALLAH?

Kau jangan cakap soal mujahadah kalau kau tak buat apa pun melainkan sekadar berkata 'mahu mujahadah'.

Berhentilah bermesej yang sia-sia & berhubung tanpa asbab dengan ajnabi.

Mungkin ia perkara yang kecil, sekadar berSMS, tapi percayalah setiap benda besar bermula dengan perkara kecil.

Tidak berlaku zina melainkan permulaannya cuma SMS lelaki dan wanita yang biasa-biasa.
Tidak berlaku zina melainkan perasaan 'takpa' antara lelaki dan wanita dalam berhubung. 

Aku takut aku diuji dengan kata-kata aku sendiri, tapi ia tidak menghalan aku untuk menyampaikan hikmah yang benar.

Kerana saban hari aku melihat sahabat-sahabat aku yang bergelar DAI'E begitu asyik bercinta dengan cara islamiknya. Aku juga takut dengan ujian itu menimpa diriku.

Aku cuma mampu berserah pada ALLAH agar melindungi aku dari sekecil-kecil zina hingga ke sebesar-besar zina.



Kata-kata ini bakal mengguris ramai orang, aku tahu.
Dan bakal dihelahkan dengan pelbagai hujah. Aku juga tahu.

Tapi tanggungjawab aku adalah menyampaikan. tanda tidak senang aku dengan fenomena ini.

Kadang-kadang aku takut, gersangnya dakwah hari ini, kerana para DAI'E yang tidak menjaga dosa-dosa kecil.

Gersangnya dakwah ini kerana para DAI'E yang syok sendiri dalam dunia 'islamik' ciptaannya.


palah bezanya kita dengan mereka yang bercouple?




Kita couple ala-ala islamic, ikut syariat. Tetapi mereka? Couple sekular, ikut nafsu.

Bezanya cuma mereka jaharkan percintaan mereka, kita pula senang hati melakukannya dalam keadaan tertutup dan bersembunyi. Seolah-olah 'halal' perbuatan tersebut, kita kan DAI'E!

Mereka berdua-duaan di alam nyata, kau pula berdua-duaan di alam cyber dan teknologi. 

Apa bezanya kau dengan mereka? ~MuHaSaBaH BeRSaMa~

catatan: artikel diambil dari 

WEHDATUL FIKRAH: DAI'E : JauHi DaRi ZiNa HaTi iSLaMiK...     

atikahhumairah.blogspot.com



Sumber Artikel : http://husnabaek.blogspot.com/2012/06/musleh-muslehah-jauhkan-diri-dari-zina.html

No comments:

Post a Comment